Emin Ağa Acalov (1868–1937), diğer adıyla Emin Ağa Borçalı veya Emin Bey Acalov, 20. yüzyıl başlarında Kafkasya’da yaşamış önemli bir Türk liderdir. Özellikle 1917-1919 yıllarındaki çalkantılı dönemde Borçalı Karapapak Türk Cumhuriyeti’nin kurucusu ve Kars Millî İslâm Şûrası (Güneybatı Kafkas Hükûmeti) adlı geçici devletin ilk reislerinden biri olarak tanınıraz.wikipedia.orgaz.wikipedia.org. Hayatı boyunca bölgesindeki Türk-Müslüman halkın haklarını savunmuş, dönemin siyasî gelişmeleri içinde aktif rol almış ve bıraktığı mirasla bölge tarihinde iz bırakmıştır.
Erken Yaşamı ve Eğitim
Emin Ağa Acalov, 1868 yılında Rus İmparatorluğu’na bağlı
Tiflis guberniyasının Borçalı yöresindeki Kepenekçi köyünde doğduabdullahabdurrahman.wordpress.com. Acalov’un ailesi
Borçalı’nın saygın sülalelerinden Hacallı soyuna mensuptu; resmî
belgelerde soyadı Hacalıyev (Rusça Adjaliev) olarak geçmiştir.
Doğduğu dönemde Borçalı bölgesi büyük ölçüde Türk (Karapapak/Terekeme) nüfusun
yaşadığı, ancak Rus egemenliğinde bir kazaydıabdullahabdurrahman.wordpress.com. Küçük yaşlardan itibaren
dinî ve ilmî eğitim alan Emin Ağa, dört yıl medresede okuyarak Kur’an’ı ve Arap
alfabesini öğrendiabdullahabdurrahman.wordpress.com. Gençlik çağında Rus
tarzı bir okula (gimnazyum/lise) devam edip Rusça öğrendi; daha sonra Ağbulaq
Orman Mektebi’ni bitirdiği bilinmektediraz.wikipedia.org. Babasını erken yaşta kaybeden Emin Ağa,
17 yaşında aile çiftliğinin idaresini üstlenerek sorumluluk aldıabdullahabdurrahman.wordpress.com.
Emin Ağa, gençliğinden itibaren cesareti, adaletli ve mert karakteriyle yöresinde saygı
kazanmıştıabdullahabdurrahman.wordpress.com. Rivayete göre Borçalı’da bir Nevruz kutlaması sırasında düzenlenen at yarışı yarışmasında birinci gelmesi, hayatında dönüm noktalarından biri oldu. Bu başarısı üzerine dönemin Kafkasya Genel Valisi (Rus Çarlık yönetiminin Tiflis’teki yöneticisi) onu makamına çağırdı. Gencin zekâsı ve cesaretinden etkilenen Vali, Emin Ağa’yı Telavi kazasında özel görevli memur olarak atadıabdullahabdurrahman.wordpress.com. Böylece Emin Ağa, henüz 20’li yaşlarının başında Çarlık idaresinde resmî bir görev üstlenmiş oldu. Ancak bir yıl sonra, kendi isteğiyle bu görevden ayrılarak doğduğu Borçalı topraklarına geri döndüabdullahabdurrahman.wordpress.com.
Çarlık Döneminde Mücadeleler (1890’lar – 1907)
Borçalı’ya döndükten sonra Emin Ağa Acalov, bölgede meydana
gelen çeşitli hadiseler nedeniyle çatışmalı bir yaşam sürmek zorunda kaldı.
Kısa süre içinde kendisini silahlı bir vakanın içinde buldu: Köyünde çıkan bir
anlaşmazlık sırasında vurularak yaralandı; kendisine ateş açanlardan birini
öldürüp ikisini yaraladıkepenekci.net. Olayın ardından Çarlık makamlarınca hakkında
soruşturma açılan Emin Ağa, tutuklanmamak için kaçak duruma düştü. Etrafına,
Rus idaresinin haksızlıklarından bunalan ve adalet arayan Borçalı gençlerinden
oluşan küçük bir grup topladı (yalnızca en güvendiği 7 kişiyi yanına aldı)kepenekci.net. Bu silahlı fedaileriyle birlikte bir süre “qaçaq”
(kaçak/eşkıya) hayatı yaşadı; Borçalı, Ahıska-Mesheti, İrevan, Gence, Kars,
Iğdır, Ardahan, Erzurum hatta İran’ın kuzeybatısındaki Mərənd ve Hoy
bölgelerine kadar uzanan geniş bir coğrafyada dolaşarak, hükûmet güçlerine
karşı durdu ve kaçakçılık yaptıaz.wikipedia.orgkepenekci.net. Bu faaliyetleriyle halk arasında bir nevi
efsaneleşen Emin Ağa, bölgede düzeni sağlamakta zorlanan Çarlık yetkililerinin
dikkatini çekti. Sonunda Borçalı’ya atanan Prens Tarxanov’un girişimiyle, Emin
Ağa’nın teslim olması halinde affedileceği taahhüt edildi ve kendisine resmî af
çıkarıldıaz.wikipedia.org.
Fakat kısa süre sonra Emin Ağa’nın adını duyuran bir başka
hadise yaşandı. 1898 yılında nişanlısını aile izni olmadan kaçırıp evlendiği
için Tiflis’teki mahkeme tarafından yargılandı. Mahkeme 18 Nisan 1898’de onu
bütün imtiyazlarının elinden alınması koşuluyla Astrahan’a sürgün
cezasına çarptırdıkepenekci.net. Ancak bu sürgün gerçekleşmedi; çünkü aynı
dönemde bölgede nüfuzlu bir aile olan Orbeliani Prensliği’ne ait çalınmış
atların bulunması ve iade edilmesi hususunda Emin Ağa’nın yardımcı olduğu
ortaya çıktı. Orbeliani ailesine yaptığı bu iyilik sayesinde mahkeme cezasını
sürgünden bir ay hapse indirdikepenekci.net. Kısa süreli hapis cezasını çektikten sonra
serbest kalan Emin Ağa, yeniden köyü Kepenekçi’ye dönerek 1905 yılına dek sakin
bir hayat sürdürmeye çalıştıkepenekci.net.
1905 yılına gelindiğinde, Çarlık Rusyası’nda yaşanan
devrimci dalganın etkisiyle Kafkasya’da etnik gerginlikler tırmandı. 1905–1907
arasında Çarlık otoritesinin zayıflamasından yararlanan silahlı Ermeni çeteleri
ile bölgedeki Müslüman Türk ahali (Azerbaycan Türkleri ve Karapapaklar)
arasında kanlı çatışmalar patlak verdi. Özellikle Tiflis merkezli olaylar
Borçalı bölgesine de sıçradı; Tiflis’in Haravallar (Hallavar) ve Meydan
mahalleri ile Borçalı’ya bağlı Şulaveri civarında çatışmalar şiddetlendiabdullahabdurrahman.wordpress.comabdullahabdurrahman.wordpress.com. Başlangıçta Emin Ağa bu
“ermeni-müsəlman davası” olarak anılan çatışmaları yatıştırmaya çalıştı;
tarafları sükûnete davet ettiabdullahabdurrahman.wordpress.com. Ne var ki, silahlı
Ermeni grupların sivil Türklere yönelik saldırılarının gitgide arttığını
görünce Emin Ağa da silaha sarılmak zorunda kaldı. Kendi çevresindeki cesur
Borçalı ileri gelenleri –Abdallı Kör İsmayıl, İsrafil Ağa, Astan Ağa, Darvazlı
Mehralı, Cöyrə oğlu Qara gibi isimlerle– birlikte silahlı direniş örgütledi. Bu
milis kuvvetleri Tiflis, Yekaterinenfeld (bugünkü Bolnisi) ve çevresinde
baskınlar düzenleyerek pek çok silahlı Ermeni fedaisini etkisiz hale getirdileraz.wikipedia.org. Bu mücadeleler sırasında bölgedeki
Müslüman köylerini korumada Emin Ağa’nın büyük rolü oldu. Çatışmaların artması
üzerine Rus yönetimi duruma müdahale etti; 1907’de Çarlık ordusu Borçalı’ya
askeri birlikler sevk ederek bölgeye sıkıyönetim uygulamaya başladıaz.wikipedia.org. Bu askerî idare 1912’ye dek sürdü ve
görece bir sükûnet sağlandı.
Sıkıyönetim yıllarında dahi Emin Ağa’nın mücadele azmi
kırılmadı. Arkadaşları ondan bölgeyi terk etmesini önerdi: Yakın dostu Kör
İsmayıl birlikte yeniden dağlara çekilmeyi teklif ederken, eski bir kaçak iken
Osmanlı ordusuna girmiş olan diğer bir dostu Darvazlı Mehralı (Mehraoğlu) Paşa
ise kendisini Osmanlı ordusunda subay olmaya davet ettiaz.wikipedia.org. Fakat Emin Ağa her iki teklifi de
reddetti ve memleketi Borçalı’dan ayrılmayacağını kesin bir dille ifade ettiaz.wikipedia.org. Onun bu kararı, ilerleyen yıllarda
Borçalı’da üstleneceği tarihî rollerin de habercisi olacaktı.
1917 Devrimi Sonrası: Borçalı Karapapak Türk Cumhuriyeti
(1917–1918)
Birinci Dünya Savaşı ve 1917’de Rus Çarlığı’nın çöküşü,
Kafkasya’da otorite boşluğu ve belirsizlik dönemi başlattı. Rus ordusunun geri
çekilmesiyle Ermeni ve Gürcü milisler pek çok bölgede hakimiyet kurma
mücadelesine girişti. Borçalı da bu güç mücadelesinin yaşandığı yerlerdendi. 17
Aralık 1917 tarihinde silahlı Ermeni birlikleri aniden Borçalı bölgesine
saldırdı; Sadaxlı, Lembeli, Dəmyə Gorarxlı, Saral, Ağaməmmədli gibi
köylerde çatışmalar yaşandıaz.wikipedia.org. Emin Ağa Acalov, Borçalı Türkleriyle
birlikte bu saldırılara karşı bizzat savaştı ve bölgeyi savundu. Çatışmalar
neticesinde Ermeni tarafı ağır kayıplar vererek geri çekilmek zorunda bırakıldıaz.wikipedia.org. Ancak Rus yönetiminin bölgede tamamen
çökmesiyle ortaya çıkan otorite eksikliği, Borçalı’da geleceğe dair belirsizlik
yaratıyordu. Nitekim 30 Aralık 1917’de Kafkasya’daki geçici Rus hükûmeti
(Transkafkas Komiserliği), Borçalı’nın dağlık kesimlerini (Lorri-Pembek
bölgesi) “tarafsız bölge” ilan ederek fiilen yönetimsiz bıraktı; bu
topraklar bir yıl sonra Ermenistan’a devredilecektiaz.wikipedia.org.
Bölgedeki Müslüman Türk ahali, hem Ermeni silahlı grupların
saldırılarına karşı kendini korumak, hem de bağımsız bir irade ortaya koymak
amacıyla teşkilatlanmaya yöneldi. Osmanlı topraklarında ve diğer Kafkas
bölgelerinde de benzeri milli hareketlerin görüldüğü bu süreçte (1917
sonlarında Kırım Tatarları Cumhuriyet ilan etmiş, Ahıska Türkleri muhtariyet
ilan etmiştiabdullahabdurrahman.wordpress.com), Borçalı Türkleri de
kendi kaderlerini tayin etme arayışına girdilerabdullahabdurrahman.wordpress.com. Bu çabalar sonucunda Aralık
1917’nin sonunda Emin Ağa Acalov önderliğinde Borçalı’da bağımsızlık girişimi
resmiyet kazandı. Emin Ağa, Borçalı Türk İslam Cemiyeti Reisi Kurbanali
Efendi Halilzade ile Borçalı’nın Sünni müftüsü Yusuf Efendi Allahyarzade ve Şii
din adamı Şeyh Muhammed Ali gibi önde gelen şahsiyetlerle bir araya gelerek “Borçalı
Karapapak Türk Cumhuriyeti” adıyla yeni bir yönetimin kurulduğunu ilan
ettileraz.wikipedia.org. Bu oluşum, Kafkasya’daki ilk Türk
cumhuriyet teşebbüslerinden biriydi ve fiilen Borçalı bölgesindeki Türklerin
özerk idaresini hedefliyordu.
Borçalı Karapapak Türk Cumhuriyeti’nin kuruluş amacı, bizzat
kurucuları tarafından bölgedeki Karapapak Türklerini dış saldırılardan
korumak şeklinde açıklanmıştırabdullahabdurrahman.wordpress.com. 1918 yılının ilk
aylarında, Transkafkasya’nın siyasi geleceği belirsizliğini korurken, Borçalı
Türkleri kendi öz savunma ve idare mekanizmalarını oluşturmaya çalıştılar. Nisan
1918’de Borçalı Cumhuriyeti’nin varlığı daha resmî bir nitelik kazandı ve
bağımsız bir devlet statüsünde olduğu dünyaya duyurulduabdullahabdurrahman.wordpress.com. Ancak kısa süre sonra,
26 Mayıs 1918’de Gürcistan’ın Transkafkasya Federasyonu’ndan ayrılarak
bağımsızlığını ilan etmesiyle Borçalı toprakları üzerinde Gürcü hükûmetinin
iddia ve baskıları başladıetd.lib.metu.edu.tr. Gürcü ordusu Borçalı kazasına girerek
kontrolü sağlama çabasına giriştiği sırada, Borçalı Türkleri ile Tiflis
merkezli yeni yönetim arasında gerginlikler yaşandıetd.lib.metu.edu.tr. Bu süreçte Emin Ağa Acalov, Osmanlı
Devleti ve yeni kurulan Azerbaycan hükûmeti nezdinde diplomatik girişimlerde
bulunarak yardım talep etti.
1918 yılı Mayıs ayı başlarında Kafkas İslam Ordusu komutanları Nuri Paşa ve Enver Paşa, Gence üzerinden Azerbaycan’a yardıma gelirken Borçalı sınırına uğradılar. Emin Ağa, bu Osmanlı paşalarını karşılayıp Gazah’a (Gazakh) kadar uğurladı ve aracılıklarıyla Osmanlı Sultanı’na ve Azerbaycan Türk Hükûmeti’ne mektuplar göndererek Borçalı Türkleri için destek talebinde bulunduaz.wikipedia.org. Ne var ki beklenen somut askerî yardım o tarihte sağlanamadıaz.wikipedia.org. Yine de Osmanlı ordusu bölgede bulunduğu sürece Borçalı’da ciddi bir Ermeni saldırısı olmadı. Osmanlı Devleti ile İttifak Devletleri arasında imzalanan Mondros Mütarekesi (30 Ekim 1918) uyarınca Osmanlı ordusu Kafkasya’dan çekilmeye başlayınca, Borçalı ve çevresinde yeniden bir güç boşluğu doğduaz.wikipedia.org. Osmanlı Kafkas cephesi komutanlarından 9. Ordu Kumandanı Yakub Şevki Paşa, çekilme sürecinde 5 Kasım 1918’de Kars’ta Emin Ağa ile özel bir görüşme yaptı ve Borçalı Türklerinin mücadelesine her türlü desteği vereceği sözünü verdiaz.wikipedia.org. Bu temas, Emin Ağa’nın Borçalı dışındaki bölgesel hareketlere de katılımının başlangıcı oldu.
Kars İslâm Şûrası ve Güneybatı Kafkas Hükûmeti
(1918–1919)
Osmanlı ordusunun çekilmesiyle birlikte Kafkasya’nın
güneybatı kesiminde (Kars, Ardahan, Batum ve Nahcivan hattında) otorite boşluğu
oluşmuştu. Bu bölgede çoğunluğu Türk-Müslüman olan halk, İtilaf Devletleri
(özellikle İngilizler) ve bölgede toprak iddiası olan Ermeni ve Gürcü güçlerin
tehdidi altındaydıaz.wikipedia.orgaz.wikipedia.org. Bu koşullar altında Kars şehrinde yerel
ileri gelenler bir araya gelerek bölge Müslümanlarının ortak siyasî iradesini
teşkil etmek üzere Kars Millî İslâm Şûrası adıyla bir meclis kurmaya
karar verdiler. 5 Kasım 1918 tarihinde Kars Belediye Başkanı Fakhraddin
(Fahrettin) Bey’in çağrısıyla Kars’ta bir araya gelen heyette, dönemin önde
gelen isimlerinden Ali Rıza Ataman, Karslı Sarı Halil oğlu Muhlis,
Orenburglu Tevfıddin Mami (Mamlıoğlu) ve Emin Ağa Acalov gibi
temsilciler yer aldıaz.wikipedia.orgaz.wikipedia.org. Bu toplantıda gizli faaliyet gösteren
İslam Komitesi’nin çalışmaları açık bir şûra organizasyonuna dönüştürüldü ve
bölgede Türk-İslâm unsurlarını tek çatı altında toplama kararı alındıaz.wikipedia.orgaz.wikipedia.org. Kısa süre içinde civar bölgelerdeki
Müslüman halk temsilcileri Kars’ta büyük bir kongreye davet edildiaz.wikipedia.org.
14 Kasım 1918’de Kars’ta Birinci Kars Kongresi toplandı. Kongre sonucunda iki yönetim organı oluşturuldu: İlki, Fahrettin Bey Piroğlu başkanlığında 8 kişilik bir Muvakkat Heyet (geçici yönetim kurulu); ikincisi ise Emin Ağa Acalov’un reisliğinde kurulan Millî İslâm Şûrası Umumî Merkezi (Genel Merkez) idiaz.wikipedia.org. Fakhraddin (Fahrettin) Bey aynı zamanda Emin Ağa’nın yardımcısı (reis muavini) olarak Şûra yönetimine dahil olduaz.wikipedia.org. Bu yapı, Kars ve çevresindeki Türk-Müslüman halkın kendi kendini yönetme iradesini temsil ediyordu. Ardından daha kapsamlı bir genel kongre için çağrı yapıldı.
30 Kasım – 2 Aralık 1918 tarihleri arasında İkinci
Kars Kongresi gerçekleştirildi. Kongrenin ilk gününe 60 delege katıldı,
sonraki günlerde bu sayı 70’e ulaştıaz.wikipedia.org. Kongre başkanlığına oybirliğiyle İbrahim
Bey Cahangirzade seçildiaz.wikipedia.org. Bu kongrede Kars merkezli bağımsız bir
hükûmetin kurulması kararlaştırıldı. Alınan karar uyarınca “Millî İslâm
Şûrası Hükûmeti” adlı geçici devlet yapısı ilan edildiaz.wikipedia.org. Devlet başkanlığına (hükûmet reisi)
İbrahim Bey Cahangirzade getirilirken, başkan yardımcılığına Emin Ağa Acalov
seçildiaz.wikipedia.org. Böylece Emin Ağa, fiilen Güneybatı
Kafkasya’da kurulan bu geçici Türk devletinin ikinci adamı konumuna yükseldi.
Kars merkezli yeni hükûmete, önceden bölgede kurulmuş olan Ahıska Geçici
Hükûmeti, Aras Türk Cumhuriyeti (Nahçıvan bölgesinde) ve Batum Milli
Şûrası gibi yerel yönetimler de katılma kararı aldılaraz.wikipedia.org. Kongrede ayrıca devlet organizasyonunun
temel esasları belirlendi: Türk bayrağının resmî bayrak olarak kabulü, idarî
işlerde Osmanlı kanunlarının uygulanması ve düzenli bir ordunun kurulması
kararlaştırıldıaz.wikipedia.org. Oltu, Ardahan, Kağızman ve Nahçıvan gibi
stratejik bölgelerde 5 kişilik yerel millî şûralar kurulması da alınan kararlar
arasındaydıaz.wikipedia.org.
Emin Ağa Acalov, Kars İslam Şûrası’nın ilk reisi
olarak sadece bölgesel değil uluslararası düzeyde de tanınma çabaları yürüttü.
Nitekim 8 Aralık 1918’de Kars İslam Hükûmeti adına Tokyo’daki Japon
İmparatoru’na Fransızca bir telgraf gönderilmiştir. Telgrafta Japon
İmparatoru’na hitaben, “Asya Asyalılarındır davasının bayraktarı sıfatıyla size
müracaat ediyoruz; Kars İslam Şûrası Hükûmeti’nin siyasî mevcudiyetinin
tanınmasında yardımınızı bir Asyalı olarak rica ediyoruz” denilmiştirdergipark.org.trdergipark.org.tr. Bu çağrı, Emin Ağa’nın önderliğindeki
hükûmetin uluslararası tanınma arayışında ne denli cüretkâr adımlar attığını
göstermektedir. Gerçekten de Güneybatı Kafkas Hükûmeti, döneminin Wilson
Prensipleri’ne atıf yaparak kendi kaderini tayin hakkını talep etmiş, bölgede
kalıcı bir Türk yönetimi tesis etmeye çalışmıştıraz.wikipedia.orgaz.wikipedia.org.
Emin Ağa Acalov, Kars merkezli bu yeni devletin güçlenmesi için yoğun çaba harcadı. 1919 yılının ilk aylarında, dayısı Halil Paşa (Enver Paşa’nın amcası) önderliğinde Ardahan’da toplanan kongrelerle Kars Hükûmeti’nin nüfuzu genişletilmeye çalışıldıaz.wikipedia.orgaz.wikipedia.org. Bu arada Emin Ağa, Kars’ta oluşturulan yönetimin kararlarını ve varlığını çevre bölgelere duyurmak için faal oldu. Özellikle Nahçıvan ve Ahıska taraflarına temsilciler gönderilerek yerel halkın Kars merkezli hükümete bağlı kalması sağlanmaya çalışıldıabdullahabdurrahman.wordpress.comabdullahabdurrahman.wordpress.com.
Ancak Güneybatı Kafkas Cumhuriyeti’nin güçlenmesi, bölgedeki
büyük güçlerin çıkarlarıyla çelişiyordu. Osmanlı Devleti’nin savaştan yenik
çıkmasının ardından bölgede nüfuz kuran İngilizler, Kafkasya’da kendi
denetimleri dışında güçlü bir Türk varlığı oluşmasından rahatsız oldularabdullahabdurrahman.wordpress.comabdullahabdurrahman.wordpress.com. Diğer yandan Ermeni ve
Gürcü taraflar da Kars ve çevresini kendi topraklarına katmak istiyorlardı. 12
Nisan 1919’da Ermeni kuvvetleri, İngilizlerin desteğiyle Kars vilayetine
saldırıya geçtiaz.wikipedia.org. Bu saldırı sırasında Kars ve civarında
çatışmalar yaşandı ve sivil Türk halkı büyük zarar gördüaz.wikipedia.org. İtilaf Devletleri’nin bölgedeki
temsilcisi konumundaki İngiliz birlikleri, çatışmaları durdurmak yerine
doğrudan Güneybatı Kafkas Hükûmeti’ne son vermeye yöneldi. 13 Nisan 1919
tarihinde İngilizler, Kars’ı resmen işgal ederek Güneybatı Kafkas
Cumhuriyeti’ni ortadan kaldırdıabdullahabdurrahman.wordpress.com. Emin Ağa Acalov’un da
içinde bulunduğu 35 kişilik Kars Millî Şûrası hükümet üyeleri İngilizler
tarafından tutuklandıaz.wikipedia.org. Esir alınan liderler, bir zırhlı trenle
önce Gümrü’ye (Alexandropol), oradan Batum üzerinden Malta Adası’na sürgüne
gönderildileraz.wikipedia.org. Bu sürgün, tarih literatüründe “Malta
Sürgünleri” olarak bilinen olayın bir parçasıdır. Böylece, ömrü yalnızca birkaç
ay süren Güneybatı Kafkas Hükûmeti fiilen sona ermiş olduaz.wikipedia.org.
Sürgün Yılları, Firar ve Son Dönemi (1919–1937)
Malta sürgününe gönderilenler arasında bulunan Emin Ağa
Acalov, talihin yardımı ve bazı dostlarının girişimleri sayesinde bu akıbetten
kurtuldu. Azerbaycan Demokratik Cumhuriyeti’nin o dönemdeki başbakanı Fetəli
Han Hoyski, İngiliz yetkililerle temas kurarak Emin Ağa’nın affedilmesi
için özel girişimde bulunduaz.wikipedia.org. Hoyski, Emin Ağa’nın geçmişte Azerbaycan
halkına yaptığı hizmetleri hatırlatarak, onu Malta yerine daha hafif bir ceza
ile cezalandırmaları yönünde müttefikleri İngilizlere ricada bulunduabdullahabdurrahman.wordpress.comabdullahabdurrahman.wordpress.com. Bu diplomatik girişim
başarıya ulaştı ve İngilizler Emin Ağa’yı Malta’ya yollamak yerine,
Gürcistan’ın başkenti Tiflis’te hapsedilmesini kabul ettileraz.wikipedia.org. Böylece Emin Ağa, bir süre Tiflis
Metekhi Hapishanesi’nde tutuklu kaldı.
Emin Ağa Acalov, Tiflis’te cezasını çekerken pes
etmeyecekti. Metekhi zindanında bir müddet kaldıktan sonra kaçmanın bir
yolunu buldu ve firar ettiaz.wikipedia.org. Firarından hemen sonra gece vakti doğruca
Tiflis hapishane müdürünün evine gitti. Müdüre, “Bakın, işte kaçtım. Beni
isterseniz tekrar yakalatın, isterseniz izin verin” diyerek açıkça meydan
okuduğu rivayet edilirabdullahabdurrahman.wordpress.comabdullahabdurrahman.wordpress.com. Bu beklenmedik cesaret
karşısında şaşıran hapishane müdürü, Emin Ağa’yı tekrar tutuklatmak yerine
ondan Tiflis’i terk etmesi şartıyla serbest kalabileceğini söylediabdullahabdurrahman.wordpress.com. Emin Ağa da bu sözü
tutarak Gürcistan topraklarını terk edip doğuya, Azerbaycan’a geçti.
1919’un sonlarında Emin Ağa, kendisi için nispeten daha
güvenli gördüğü Gazah (Gazax) bölgesine yerleştiaz.wikipedia.org. Borçalı’nın hemen güneyindeki Gazah, o
dönemde Azerbaycan Demokratik Cumhuriyeti sınırları içindeydi (1920’den sonra
Azerbaycan SSC’ye dahil oldu). Emin Ağa hayatının kalan yıllarını Gazah’ta,
aktif siyasetten uzak bir şekilde geçirdi. Ne var ki Sovyet hakimiyetinin
pekiştiği 1930’lu yıllarda eski bir “Milliyetçi lider” olarak geçmişi, Stalin
dönemi baskıcı politikaları açısından risk teşkil ediyordu. 1937 yılında
Emin Ağa Acalov Gazah’ta vefat ettiaz.wikipedia.org. Ölüm sebebi hakkında net bilgi olmamakla
birlikte, 1937 yılının Sovyetler Birliği’nde Büyük Temizlik (Stalin’in tasfiye
hareketleri) dönemi olması, onun da bu baskıların bir kurbanı olabileceğini
düşündürmektedir. Mezarı, Gazah bölgesindeki Qarapapaklar (Karapapaklar)
köyünde bulunmaktadıraz.wikipedia.org. Uzun yıllar unutulmaya yüz tutan kabri,
ancak yakın dönemde araştırmacılar ve aile yakınları tarafından tespit edilip
ziyarete açılmıştıraz.wikipedia.orgktpmakale.isam.org.tr.
Edebi Yönü ve Tarihî Mirası
Emin Ağa Acalov sadece bir savaşçı ve devlet adamı değil,
aynı zamanda kültürel yönü olan bir şahsiyetti. Halk edebiyatına ve aşıklık/ozanlık
geleneğine meraklıydı; bağlama (saz) çalıp halk türkülerini icra ettiği,
fırsat buldukça şiirler yazdığı bilinmektediraz.wikipedia.org. Kafkasya Türk halkının geri kalmışlığına
üzülerek onları cehaletten kurtulmaya teşvik etmek istemiş, bu amaçla kaleme
aldığı bir eseri yayınlamıştır. 1912 yılında Tiflis’te “Bəsdi, Oyan!”
(Yeter, Uyan!) adlı bir kitapçık yayımlayan Emin Ağa, bu eserinde halkına
eğitim ve uyanış çağrısı yapmıştıraz.wikipedia.org. Kitabın önsözünde, “Herkes elinden
geldiği kadar, her ne şekilde olursa olsun, insanlığa ve bilhassa kendi
milletine yardım etmelidir... Milletimizin bugünkü haline bakınca insanın
durmaya gönlü razı olmuyor; işte bu yüzden ben aciz kul da bu küçük kitabçığı
yazıp yayınlamaya girişiyorum” diyerek halka seslenmiştiraz.wikipedia.org. Bu yayın, Borçalı Türklerinin milli
şuurunu uyandırma çabasının bir parçası olarak değerlidir.
Emin Ağa’nın bıraktığı tarihî miras, yaşadığı dönemin zorlu
koşulları göz önüne alındığında son derece anlamlıdır. O, Azerbaycan ve
Gürcistan sınır bölgesinde yaşayan Borçalı Karapapak Türklerinin hem bir halk
önderi, hem de bir mücahit lider kimliğiyle temayüz etmiştir.
Kafkasya’da 1918-1919 yıllarında ömrü kısa sürmüş olsa da Borchalı Karapapak
Türk Cumhuriyeti ve Güneybatı Kafkas (Kars) Cumhuriyeti gibi
oluşumlar, bölgedeki Türk-Müslüman toplulukların self-determinasyon arayışının
erken örnekleriydi. Emin Ağa Acalov, bu devletçiklerin kuruluşunda ve
yönetiminde kilit rol oynayarak, halkının kaderini kendi eline alması gerektiği
fikrini bizzat eyleme dönüştürmüştüraz.wikipedia.orgaz.wikipedia.org. Onun liderliğinde Borçalı ve Kars
bölgelerindeki Türkler, Ermeni ve Gürcü silahlı güçlerine karşı var olma
mücadelesi vermiş; kısa süreli de olsa kendi bayrakları altında birlik olmayı
tatmıştır. Bu deneyimler, sonraki nesiller için birer millî hafıza
kaynağı olmuş ve bölgedeki Türk topluluklarının kimlik bilincine katkı
yapmıştır.
Uzun yıllar Sovyet döneminde üzeri örtülen Emin Ağa
Acalov’un adı, Sovyetlerin dağılmasından sonra yeniden tarihyazımına dahil
edilmeye başlanmıştır. Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan’daki araştırmacılar
onun hayatını ve faaliyetlerini inceleyen makaleler kaleme almış, özellikle
Kafkas Üniversitesi akademisyenlerinin çalışmaları sayesinde Emin Ağa’nın
tarihî önemi vurgulanmıştırdergipark.org.tr. Günümüzde Borçalı ve Kars yöresinde Emin
Ağa, “Kepenekçi Emin Ağa” namıyla saygıyla anılmakta; Karapapak/Terekeme
Türkleri arasında bir kahraman ve efsanevi lider olarak hatırlanmaktadır. Onun
mücadelesi, Kafkasya’da Türk varlığının korunması yolunda verilen en çetin
imtihanlardan biri olarak tarihe geçmiştir.
Kaynaklar:
- Ş. Məmmədli
& M. Tanrıverdi, “Kars İslam Şûrâ’sının İlk Reisi Borçalılı
Kepenekçi Emin Ağa”, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi 1(2), 2008, ss.165-180dergipark.org.traz.wikipedia.org.
- F.
Erdoğan, Türk Ellərində Xatiratlarım, T.C. Kültür Bakanlığı Yay.,
Ankara 1998.
- F.
Erdoğan, Cenubi Garbi Kafkas Cumhuriyeti’nden İlk Meclise, AKKAV
Yay., Ankara 2017az.wikipedia.orgaz.wikipedia.org.
- Şürəddin
Məmmədli, Prezident Kepenekçi Emin Ağa, Ulu Türk Yurdu Borçalı
Sitesi (arşivlenmiş)az.wikipedia.orgaz.wikipedia.org.
- Azərbaycan
Milli Elmler Akademiyası (AMEA) arxiv materialları və Borçalı muzey
kaynakları.
- “Emin
ağa Acalov” maddesi, Azerbaycan Vikipediya (az.wikipedia.org)az.wikipedia.orgaz.wikipedia.org.
- Abdullah
Işık, kişisel blog (2025), “Emin Ağa Acalov – Alıntıdır” başlıklı
yazıabdullahabdurrahman.wordpress.comabdullahabdurrahman.wordpress.com.
- Veteran.az
ve Borchali.net sitelerinde Emin Acalov hakkında tarihî makalelerkepenekci.netabdullahabdurrahman.wordpress.com.
Yorumlar
Yorum Gönder